Het belang van tandsteen verwijderen en tanden polijsten

Kostas Zygogiannis
Tandarts – Prosthodontist

Kostas Zygogiannis  Tandarts – Prosthodontist

Het verwijderen van tandsteen en het polijsten van de tanden en kiezen zijn belangrijke onderdelen van een goede mondgezondheid. Tandsteen en tandplaque bieden bacteriën de kans zich op het gebit te vestigen. Hierdoor kan schade aan de tanden en kiezen ontstaan.

Het is dus belangrijk om de tanden en kiezen vrij te houden van tandplaque en tandsteen. Dit lukt niet altijd met alleen poetsen. Onze praktijk helpt u daarom graag bij het grondig reinigen en schoonhouden van uw gebit.

Van tandplaque naar tandsteen

Tandsteen is een harde, ruwe substantie die zich op de tanden vormt wanneer tandplaque niet regelmatig wordt verwijderd. Tandplaque is een kleverige laag van bacteriën, speeksel en voedselresten die zich op de tanden en kiezen vormt.

Tandplaque kan verwijderd worden door het tanden poetsen en rageren/stokeren van de tanden en de kiezen. Wanneer tandplaque niet regelmatig wordt verwijderd, hoopt het zich op en wordt het hard.

Als het tandplaque hard is geworden dan noemen we het tandsteen. Tandsteen is gehecht aan de tanden en de kiezen en is niet meer zelf te verwijderen door de tanden te poetsen of te rageren/stokeren.

Tandplaque en tandsteen kunnen zorgen voor een ontsteking van het tandvlees. Het lichaam reageert op de bacteriën door een ontstekingsreactie. Ook kan het leiden tot gaatjes en uiteindelijk het verliezen van de tanden en kiezen.

tandsteen verwijderen

Hoe wordt tandsteen verwijderd?

Zoals hierboven vermeld, kan tandsteen niet worden verwijderd met een tandenborstel of rager/stoker. Tandsteen kan alleen worden verwijderd door professionele reiniging bij de tandarts of mondhygiënist. De reiniging wordt uitgevoerd met speciale instrumenten.

Er wordt gebruikgemaakt van een ultrasoon apparaat dat door de trillingen het tandsteen kan verwijderen. Hierna wordt dit nagelopen met een handinstrument om er zeker van te zijn dat al het tandsteen is verwijderd.

Bij dit proces wordt het tandsteen als het ware van de tanden en kiezen afgeschraapt. Tandsteen kan zich ook ophopen onder het tandvlees en op deze plek voor vervelende ontstekingsreacties zorgen. Dit tandsteen onder het tandvlees dient dus ook verwijderd te worden.

Gesprek met Tandartspraktijk Elzenhagen

Stel hier uw vraag of geef aan wanneer u graag een afspraak wil maken. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Tanja - 2023

Angst overwonnen

Ik had vreselijke kiespijn, maar ben ook ontzettend bang voor de tandarts. Grote stap gezet om naar Amsterdam te rijden en mij te laten behandelen. Deze lieve tandarts had al snel mijn vertrouwen gewonnen. De extractie was geen pretje doordat er een flinke ontsteking was. Ben heel dankbaar

A Ebouha - 2022

Zeer behulpzaam!

Een zeer behulpzaam en professioneel team, ze stellen je altijd op gemak. Ook een moderne en mooie praktijk, ze zijn hier altijd up to date.

“Bij een peuter is het erg belangrijk dat hij of zij geen nare ervaringen mee krijgt van de tandarts.”

– Tandarts Elzenhagen

Het belang van het verwijderen van tandsteen

Het verwijderen en voorkomen van de vorming van tandsteen is dus belangrijk en heeft een positief effect op de mondgezondheid. Het voorkomt vervelende ontstekingsreacties en kan het ontstaan van gaatjes voorkomen.

Bij een tandvleesontsteking is het tandvlees rood, gezwollen en kan het pijnlijk zijn of snel bloeden. Dit wordt gingivitis genoemd. In een verder stadium kan er parodontitis ontstaan. Parodontitis is een chronische ontstekingsreactie van het tandvlees. Als gevolg hiervan wordt het bot om de tanden en kiezen heen afgebroken.

Dit resulteert in het los staan van de tanden en kiezen en dat er uiteindelijk tanden en kiezen verloren gaan. Gingivitis is naast vele andere factoren een risicofactor voor het krijgen van parodontitis. Voorbeelden van andere risicofactoren zijn roken, aanleg en diabetes.

Gaatjes door tandsteen

Tandsteen bevat bacteriën. Als deze achterblijven op de tanden en kiezen, dan kan er een gaatje ontstaan. De bacteriën in het tandsteen en tandplaque vormen zuren. Deze zuren zorgen ervoor dat het tandweefsel opgelost wordt zodat er gaatjes kunnen ontstaan. De bacteriën krijgen zo de kans om verder door te dringen tot de tand of kies en te zorgen voor een ontsteking.

Door regelmatig tandsteen te laten verwijderen, wordt de kans hierop verminderd en kunnen tanden gezond blijven.

Het polijsten van de tanden en kiezen

Na het verwijderen van tandsteen gaat de tandarts of mondhygiënist de tanden ook nog polijsten. Dit proces maakt de tanden gladder en helpt tandplak te voorkomen door het oppervlak van de tanden minder ruw te maken. Polijsten kan worden gedaan met een speciale tandpasta en een polijstborstel of met een apparaat dat water en een fijne poederstraal gebruikt om de tanden glad te maken.

Polijsten is belangrijk omdat het kan helpen bij het voorkomen van tandplak en tandbederf. Tandplak hecht zich gemakkelijker aan ruwe oppervlakken. Door de tanden te polijsten, neemt de kans op tandplakvorming af. Daarnaast kunnen gladde tanden ook helpen bij het behouden van een gezond tandvlees.

Heeft u last van tandsteen of is het weer tijd voor een halfjaarlijkse controle? Maak dan nu een afspraak bij tandartspraktijk Elzenhagen! Er werken bij ons ervaren tandartsen en mondhygiënisten die u graag helpen op weg naar een gezonde en ontstekingsvrije mond.

Gesprek met Tandartspraktijk Elzenhagen

Tanja - 2023